In mei ga je van start als nieuwe spreker bij Amarant. Kan je iets meer over jezelf vertellen?
Ik ben een danser en een onderzoeker op het gebied van dans en choreografie. In mijn werk benader ik dans enerzijds als een artistieke vorm in de studio, anderzijds als een breder cultureel fenomeen in de kunstwetenschappen. Ik ben verbonden aan de Universiteit Antwerpen en het Koninklijk Conservatorium Antwerpen, waar ik mijn doctoraal interdisciplinair dansonderzoek ontwikkel en studenten ondersteun. Daarnaast heb ik mijn eigen dansstudio in Brussel, genaamd Reach and Collabs., waar ik andere kunstenaars uitnodig om op een informele manier praktijkervaringen uit te wisselen.
Je eerste activiteit die bij ons op het programma staat is ‘Inleiding tot de 20ste eeuwse danskunst – Hoe de vluchtige danservaring interpreteren?’ Waarom je keuze voor dit onderwerp?
In de cursus wil ik graag het gesprek aangaan over de artistieke en culturele expressies waarin dans zich heeft geuit tijdens de 20ste en 21ste eeuw. Danskunst verweeft zich samen met andere kunstvormen zoals muziek, beeldende kunst en mode om een breed publiek te betoveren met de schoonheid van een ritme, van het lichaam en de persoon als bewegende kunstvorm. Het bespreken van dans en choreografie is echter niet vanzelfsprekend, omdat we ons tijdens voorstellingen verplaatsen in de ervaring van de danser en geboeid zijn net door de vluchtigheid van die ervaring. Vandaar dat er poëzie, kunst, en filosofie schuilen in elke verbale uitdrukking over danskunst.
Met deze inleiding wil ik een aanzet geven om met een groep in gesprek te gaan over verschillende tijdloze thema’s in de danskunsten. Ik heb de cursus opgebouwd aan de hand van thema’s, waarbij we per sessie zowel klassieke, moderne, postmoderne en/of hedendaagse dansvoorbeelden samenbrengen. Dit doe ik soms om verschillen op te merken, maar vaker om een specifieke lijn in de dansgeschiedenis naar voren te brengen. Op deze manier wil ik zowel de grootmeesters als de minder gecanoniseerde tendensen belichten.
Velen bij Amarant zijn gepassioneerd door kunst en cultuur. Door welke kunstvorm voel jij je het meest aangetrokken?
Ik voel me aangetrokken tot beweging in kunst. Concreet probeer ik elke maand twee à drie dansvoorstellingen bij te wonen. Voor mij heeft beweging een dubbele betekenis: zowel in de dynamiek van dansvoorstellingen als in de verstilling die ik ervaar bij het aanschouwen van een verfijnde ets, litho, of pentekening. Daarnaast geniet ik ook van de sociale bewegingen die ontstaan bij klank- of beeldende installaties, en culturele happenings waar we met een pint in de hand de publieke ruimtes vieren.
Heel benieuwd welk boek er op je nachtkastje ligt …
Ik heb altijd een boek voor mezelf en een boek voor het werk liggen. Momenteel lees ik ‘Morgen en morgen en morgen,’ een recent bekroond verhaal van Gabrielle Zevin. Het is een werkvloer-roman met als thema vriendschap, fysieke beperkingen en creativiteit, dat zich afspeelt in de veeleisende game-industrie. Vooral de context van dit verhaal vind ik bijzonder fascinerende omdat ik eigenlijk maar weinig weet over de grootste media-industrie ter wereld. Voor mijn werk ben ik bezig met het lezen van ‘Dancing in the Street’ (‘Dansen in de Straat’) door danswetenschapper Barbara Ehrenreich. Het is een culturele en historische studie waarin zij de evolutie en maatschappelijke betekenis van gezamenlijk dansen en collectieve vreugde onderzoekt.
Je kan de activiteit, Inleiding tot de 20ste eeuwse danskunst, volgen in Antwerpen (vanaf 14/05 om 14u) of in Gent (vanaf 15/05 om 19u30).