Kroatië is een van de mooiste landen van Europa, aldus kenner Johan De Boose. En kunnen we hem ongelijk geven? Kroatië heeft het allemaal: eeuwenoud cultureel erfgoed én een betoverend mooie natuur.
Dit najaar trekt schrijver en journalist Johan De Boose voor Amarant naar Kroatië en laat hij je op een tiendaagse rondreis uitgebreid kennismaken met het land.
In onderstaand filmpje maak je kennis met Johan als reisleider. Hij vertelt je met passie over zijn tweede thuis, het Kroatië dat hem fascineert en hem na al die jaren blijft verwonderen. Hij licht het programma toe dat hij voor Amarant in petto heeft: wat je zal bezoeken en wat je zeker niet mag missen, wat de moeite is en hoe we het land bereizen.
Heeft Johan je kunnen overtuigen om mee te reizen naar deze prachtige bestemming?
Schrijf je snel in want er zijn nog slechts enkele plaatsen beschikbaar! We reizen naar Kroatië met een kleine groep.
Je kan inschrijven via onze website: https://www.amarant.be/activiteit/kroatie-2022/
Geboren in Gent (België), 1962.
Groeide op in België, Nederland en Centraal-Europa.
Doctor in de Slavische Talen en Oost-Europakunde aan de Universiteit Gent.
Doctoraalscriptie: Tadeusz Kantor en het Theater van de Dood.
Studeerde met stipendia in Bulgarije, Polen en Rusland tussen 1984 en 1990.
Werkte als journalist voor kranten, tijdschriften, radio en televisie.
Werkte voor theater (dramaturgie Nederlands Toneel Gent in 1985 en 1990), later experimenteel theater met o.a. Nieuwpoorttheater en Vooruit; leidde eigen theater Barrikade en Suikerij in Gent (van 1988 tot 1995); was verbonden als acteur en auteur aan Kollektief D&A en Productiehuis Noord-Brabant, van 1995 tot 1998).
Tussen 1985 en 1990 vertaler, assistent en archivaris van Theater Cricot 2 en zijn directeur Tadeusz Kantor in Krakow.
Gastdocent aan het Rits, de Hogescholen van Eindhoven, Antwerpen, Gent en Brussel.
Langdurig verbonden aan Radio 3 (programmamaker van 1986 tot 1999, specialisatie Oost-Europa), later Klara (presentator en cultuurredacteur van 2000 tot 2003, medewerking aan de programma’s Alinea, Prisma, Mixtuur). Momenteel freelance o.a. voor de nieuwsdienst.
Tussen 1999 en 2001 verantwoordelijke hoorspelen en radiodrama.
Verleende medewerking aan kunstprogramma’s op Canvas.
Momenteel fulltime auteur van fictie, literaire non-fictie, theater en poëzie.
Publiceert in diverse Vlaamse en Nederlandse tijdschriften (Revolver, Deus Ex Machina, DWB, De Gids, De Revisor).
Presentator van de Donderdagen van de Poëzie in Antwerpen.
Free-lance reisleider voor culturele organisaties in Vlaanderen en Nederland.
Maakt theaterbewerkingen van zijn eigen romans. In 2014 ging de monoloog ‘Bloedgetuigen’ in permière (bewerking van de gelijknamige roman uit 2011). Hij voerde deze monoloog op in diverse Belgische en Nederlandse theaters.
In 2017 schreef hij de tekst voor Jan Fabre’s theatercreatie Belgian Rules/Belgium Rules. Avant-première op 1 juli in Teatro Politeano in Milaan, première op 18 juli in het Volkstheater van Wenen. Daarna wereldtour.
Curator van het literaire festival Het Betere Boek, op 13-14 oktober in de oude stadsbibliotheek van Gent.
Redacteur van de Poëziekrant en DW B.
Criticus Oost-Europese literatuur & columnist voor De Standaard Letteren
In 2018 verscheen zijn roman Het vloekhout bij De Bezige Bij Amsterdam. (Duitse vertaling in 2021 bij btb/Luchterhand) Het boek stond op de shortlist van de Libris Literatuurprijs 2019, een van de belangrijkste prijzen van het Nederlandse taalgebied.
In 2020 verscheen de roman Dondersteen.
Is curator van Humanities Academie (H.A.) aan de Universiteit Gent: focus Oekraïne en de hedendaagse Europese geopolitieke situatie.
Schrijft de tekst voor een theatercreatie bij Berliner Ensemble (Berlijn), regie Luk Perceval. Première november 2023. (De titel is nog niet bekend.)