Naar aanleiding van de tentoonstelling over Dirk Bouts in Leuven, neemt Oliver Kik je tijdens de lezing even mee naar het Leuven van de 15de en 16 de eeuw, meer bepaald naar de Sint-Pieterskerk.
Op het moment dat Dirk Bouts zijn beroemde Laatste Avondmaal schildert, heerst er een ongeziene bedrijvigheid op de bouwsite van de kerk waarvoor het altaarstuk bestemd is. Tijdens deze lezing wordt er gekeken naar de kunstenaars (schilders, beeldhouwers, smeden en architecten) die een rol speelden bij de totstandkoming van het kunstpatrimonium van Leuven tussen 1460 en 1530. Mattheus de Layens geldt als belangrijkste architect van de kerk, maar was als stadsbouwmeester ook verantwoordelijk voor de ontwerpen van het stadhuis en de magistrale sacramentstoren, die een dialoog aangaat met het altaarstuk van Bouts. De scharnieren en sloten van het triptiek werden dan weer voorzien door Joos I Massys, de vader van de beroemde Antwerpse schilder Quinten Massys. Deze schilder zal zijn vroegst gedocumenteerde werk, de Sint-Anna triptiek, dan ook schilderen in een kapel van dezelfde bouwsite. Op deze wijze komen er verschillende assen samen op dit Brabants kruispunt van stijlen en invloeden en komen we tijdens deze sprinterlezing te weten hoe verschillende media elkaar weten te verheffen tot een nieuw artistiek hoogtepunt.
Tip: Volg ook de cursus ‘Dieric Bouts’ met Jonas Roelens, in Leuven, Gent, Antwerpen en online.