Wat is de actualiteitswaarde van Guido Gezelle? Gezelle wordt in onze tijd wel eens weggezet als een ietwat stoffig negentiende-eeuws dichter. We kunnen hier en daar nog een versregel debiteren, maar zijn poëzie wordt nog weinig écht gelezen en in de literatuurlessen op school komt de ooit zo gevierde taalkunstenaar nauwelijks aan bod. Je hoeft echter niet per se West-Vlaams te zijn of geboren in de 19de eeuw om van zijn poëzie te genieten.
In een driedelige lessenreeks bekijken we de grote kracht van de Brugse meesterdichter van dichtbij.
We volgen hem als kind luisterend naar de verhalen van de molenaar tot aan zijn pastoor- en leraarschap en zijn vele literaire gedaantes. Door Gezelle zien we de natuur met nieuwe ogen. In zijn fijne taalschilderingen van de gierzwaluwen en schrijverkes ontdekken we een virtuoze taalkunstenaar die lang voor Van Ostajien gedichten laat klinken op zichzelf. Hij was ook actief als hekeldichter onder het pseudoniem ‘Spoker’.
Gezelle werd lang op handen gedragen, maar tegelijkertijd ook fel bekritiseerd. Hoe werden zijn gedichten ontvangen tijdens zijn eigen leven en hoe is deze ooit zo gevierde dichter dan stilaan toch ergens in de vergeethoek beland? Vandaag de dag gedijt Gezelle misschien nog het best in muziekmiddens, waar kunstenaars als Jan Decleir, Wannes Cappelle, Flip Kowlier of Koen de Cauter in zijn gedichten inspiratie vinden om ze naar muziek te vertalen.
Catherine Joostens is al jarenlang gefascineerd door Gezelle. Ze organiseerde recent nog het concert ´Gezelle getoondicht´ in samenwerking met Myrddin de Cauter.
Haar dochter Ana Van Liedekerke werkt aan de KU Leuven als doctorandus over de autonomie van het woord. Ze probeert als filosoof en letterkundige de diepgang en schoonheid van Gezelles gedichten te doorgronden. Samen brengen ze Gezelle voor jou weer tot leven!