De 15de en de 16de eeuw produceerden de meest spectaculaire voorbeelden van een manier van muziek maken die al sinds de middeleeuwen werd beoefend: polyfonie. Vooral de Vlaamse polyfonisten wisten als geen ander een stempel te drukken op hoe de muziek van de renaissance klinken zou.
Met de renaissance kwam ook een interesse in het individu. Meer dan ooit voordien gingen componisten een persoonlijke stijl ontwikkelen. De mathematische perfectie van Johannes Ockegem, de kleurrijke harmonieën van Jacob Obrecht en de frivole speelsheid van Hendrik Isaac veroverden Duitse en Italiaanse hoven. Velen trokken ook vanuit Vlaanderen naar Florence, Milaan en Venetië alwaar zij het muziekleven zwaar zouden beïnvloeden.
In tien lessen verhelderen we onze blik op een van de boeiendste periodes uit onze westerse muziekgeschiedenis. We doen dat aan de hand van twintig thema's, waaronder de eenheidsmis; het concilie van Trente; de mensurale notatie; het chanson; het magnificat; de requiem-mis; de Engelse muziek ten tijde van Elisabeth I, of de koorboeken zoals gemaakt door Alamire. Een Europese muziekgeschiedenis waarin, meer dan ooit daarvoor of erna, Vlamingen een belangrijke rol speelden.
Dit is een online cursus via het programma Zoom. Je kan die dus volgen van bij je thuis! Enkele dagen op voorhand krijg je via mail de link toegestuurd om deel te nemen aan de lessen. Bestaat je cursus uit meerdere lessen, dan gebruik je steeds dezelfde link. Hou deze dus goed bij. Het kan zijn dat sommige online lessen worden opgenomen – dit gebeurt in overleg met de docent – waarna je de sessies gedurende een bepaalde periode kan herbekijken op ons digitaal leerplatform. Nog niet vertrouwd met Zoom? Dan kan je hier het stappenplan bekijken!