Sinds de opkomst van de installatiekunst gaan kunstenaars anders om met de fysieke ruimte en de invulling daarvan. Sommigen gaan zelfs zo ver en tonen letterlijk de ruimtes waarin we eten, slapen of werken. Alles minutieus nagemaakt in een tentoonstellingsruimte, al dan niet voorzien van de nodige readymades. Maar waarom eigenlijk? Is het tentoonstellen op zich het belangrijkste of is er meer aan de hand?
Aan de ene kant confronteert het tonen van de doodgewone ruimte ons met het ons eigen leven. De installatie worden een getuigenis van een bepaalde periode uit ons bestaan en de daarbij behorende alledaagse routines. Maar vaak schuilt er meer achter die representatie van het banale. Zo stelt de kunstenaar ook kritische vragen over onze maatschappij en de beleving ervan.
Doorheen deze reis onderzoeken we samen de verschillende vormen van herkenbare representaties binnen de installatiekunst. Waar komt het vandaan en hoe verlegt het de grenzen qua beleving en interpretatie. Tijdens deze twee uur durende trip bespreken we onder meer de installaties van Guillaume Bijl, Elmgreen & Dragset en de verontrustende kamers van Gregor Schneider.