Amarant presenteert in samenwerking met Opera Ballet Vlaanderen, Cinema Cartoon’s (Antwerpen) en Studio Skoop (Gent) een boeiende selectie films die zich laat inspireren door de opera’s en de dansvoorstellingen op de affiche van Opera Ballet Vlaanderen. De filmtitels slaan niet alleen bruggen naar de plot, de thematiek en de sfeer van de gespeelde werken, maar eveneens naar de scenische concepten van de producties. In een korte toelichting een kwartiertje voor de voorstelling brengen we film en opera/ballet samen.
KORTFILMS, Hans Op de BeeckHans Op de Beeck is een van de bekendste beeldende kunstenaars van België. Het label multidisciplinair is werkelijk op hem van toepassing: hij maakt zowel schilderkunst, sculpturen, video-installaties alsook film. Ondanks deze zeer verscheiden kunstvormen, kenmerkt zijn werk zich door een heel herkenbare, verstilde en poëtische beeldtaal. Vaak vervaagt in zijn werken de grens tussen werkelijkheid en iets wat daaraan voorbij lijkt te gaan; zijn kortfilms The Girl (2017) en Night Time (2015) baden in deze betoverende, droomachtige sfeer. In het gloednieuwe derde (en laatste) deel van de reeks Staging Silence (2019) ziet de toeschouwer hoe twee paar handen prachtige, fictieve landschappen op- en afbouwen van vaak verrassend eenvoudige materialen. Deze duidelijke link met Hans Op de Beecks levensgrote installaties, die gaandeweg getransformeerd en gedeconstrueerd worden, geeft alvast een voorproefje van de scenografie en de videoprojecties die hij maakt voor de opener van ons operaseizoen, Don Carlos. De kortfilms zijn te zien op: - zondag 29 september 2019 om 14u30 in Cinema Cartoon’s te Antwerpen
- zondag 6 oktober 2019 om 14u30 in Studio Skoop te Gent (tickets bestelbaar vanaf midden september via www.studioskoop.be)
TIP: Hans Op de Beeck zal persoonlijk aanwezig zijn op beide filmmomenten. Mis zeker het nagesprek niet tussen hem en Amarantcollega Catherine Lampo!ANNA KARENINA, Joe WrightLev Tolstoj, bekend van bijvoorbeeld Oorlog en vrede (1869), wordt gezien als een van de grootste schrijvers aller tijden. Zijn beroemde roman Anna Karenina, over het noodlottige (liefdes)leven van het gelijknamige hoofdpersonage, is al talloze malen bewerkt voor theater, opera, film en ballet. Deze filmversie van Joe Wright blinkt uit door zijn schoonheid en onverhulde grandeur en luister. Geëerd met Oscar- en BAFTA-nominaties voor kostuumontwerp, cinematografie en production design, is deze film een lust voor het oog. Niet in het minst omdat Sidi Larbi Cherkaoui instond voor de choreografie van de vele, betoverende dansscènes die de film rijk is. Om het 50-jarige bestaan van Ballet Vlaanderen te vieren, bestaat er dus wellicht geen betere keuze dan dit visuele spektakel waaraan de artistieke directeur van het gezelschap zelf heeft meegewerkt.Anna Karenina is te zien op: FAUST, Aleksandr SokoerovDit is geen bewerking van het beroemde toneelstuk van Johann Wolfgang von Goethe, maar eerder een poging om tussen de lijnen van het originele verhaal te lezen en er een interpretatie aan te geven. De regisseur plaatst het Faustverhaal in een ogenschijnlijk willekeurig historisch kader, aan het begin van de 19de eeuw, om zo de menselijke kant van de drang naar kennis en macht centraal te kunnen zetten. Ook Franz Schrekers opera Der Schmied von Gent draait om een dergelijke vrije interpretatie van het beroemde faustiaans pact met de duivel, tussen Smetse Smee en de duivelin Astarte. Beide werken bieden een beklijvende analyse van de onverzadigbaarheid van de mens.Faust werd op het Filmfestival van Venetië bekroond met de Gouden Leeuw. Juryvoorzitter Darren Aronofsky zei toen: “Er zijn films die je laten dromen, lachen, huilen of nadenken, maar sommige films veranderen je leven voor altijd. Dit is zo’n film.”MANIFESTO, Julian Rosefeldt
Onder het motto “kunst behoeft geen ernst, maar waarheid” laat Julian Rosefeldt topactrice Cate Blanchett in Manifesto een prikkelend amalgaam aan manifesten vertolken. Elk van de 13 hoofdstukken van de film bestaat uit een spitsvondige cocktail van bestaande manifesten van dadaïsten, surrealisten, marxisten, futuristen, en zo voort. De tekstuele collages worden als monologen gebracht door Cate Blanchett, die voor elk hoofdstuk in de huid van een ander personage kruipt, gaande van een schooljuffrouw of een nieuwslezeres tot een dakloze. De veelbesproken film van Julian Rosefeldt laat de kijkers alvast proeven van het vernuft en de esthetiek van deze veelzijdige kunstenaar. Hij maakt namelijk niet alleen theater en films, hij regisseert voor Opera Ballet Vlaanderen ook de opera Faust, Robert Schumanns onvolprezen meesterwerk.
Manifesto is te zien op:
Tickets dienen rechtstreeks aangeschaft te worden in de respectieve bioscopen.
Wij wensen jullie alvast veel filmplezier!