Overzichten van de muziekgeschiedenis besteden weinig aandacht aan de vrouw als componist. In het beste geval worden ze als fait divers behandeld of als “minder getalenteerde zus of echtgenote van de grote componist X”. Hoog tijd dus dat we het leven en werk van enkele van deze dames belichten. We plaatsen hen als volwaardige kunstenaars in de juiste context en wegen hun vrouwelijkheid af tegenover hun artistieke productie en sociale positie.
We starten bij een aantal markante vrouwelijke componisten uit de barokperiode, wiens profielen niet verschillender konden zijn. Elisabeth Jacquet de la Guerre schreef opera’s en cantates voor de zonnekoning, Francesca Caccini werkte aan het hof van de Medici, Barbara Strozzi was een courtisane en een succesvolle zakenvrouw uit Venetië, Raphaella Aleotti was een non uit Ferrara en Wilhelmine was markgravin van Bayreuth.
Daarna lichten we twee componisten toe uit de 19e eeuw. De Franse Lili Boulanger, die helaas al op haar 25ste overleed, maar er met haar sterk en boeiend oeuvre wel in slaagde om de gegeerde Prix de Rome in de wacht te slepen; en de Engelse en notoire Ethel Smyth, die naast haar rijke oeuvre van zowel symfonische werken als opera’s, vaak in het nieuws verscheen zowel door haar privéleven als door haar actieve rol in de suffragettebeweging.
Bij inschrijving voor deze cursus ontvang je 10 % korting bij MAFestival op max. 2 tickets voor het concert ‘Portraits of a Lady’ door Carole Cerasi op zaterdag 4 augustus (18.00 uur) in Concertgebouw Brugge. Tickets rechtstreeks te bestellen bij MAfestival (www.mafestival.be) met vermelding van volgende code: AMA2018MAF