De Griekse tragedie is in de culturele wereld van vandaag alomtegenwoordig: Antigone in de Amazone of in Molenbeek, Medea’s kinderen, Orestes in Mosul, Ifigeneia in de KVS, Elektra Unbound van Luanda Casella, enz….
Het ideale moment dus om terug te gaan naar de oorsprong van de tragedie en de oude Grieken nog eens zelf aan het woord te laten: wat betekende het theaterfestival in Athene voor hen? Hoe zit zo’n tragedie nu echt in mekaar? Welke evolutie maakte het genre door? Wat is de rol van het koor? Wat is eigenlijk die tragische schuld? Wat betekent het begrip katharsis, hetgeen een toeschouwer volgens Aristoteles ondergaat bij het zien van een tragedie? En waarin verschilden de antieke tragedies van de moderne bewerkingen die we vandaag op onze scènes kunnen zien?
Op al deze (en nog veel meer) vragen proberen we een antwoord te geven.
In de voormiddag maken we je wegwijs in de boeiende wereld van de Griekse tragedie: inhoudelijk (de wereld van de mythen), structureel (vormelementen, acteurs, koor, gebouw), maatschappelijk (rol van theater in de Atheense polis), politiek (link met de democratie) en religieus (de cultus van Dionysos).
In de namiddag maken we dat concreet door twee tragedies onder de loep te nemen: Agamemnon van Aischylos en Bacchanten van Euripides. Verhalen vol tragiek, doodslag, zelfmoord, wraak, heldhaftig verzet en passionele liefde. Kortom: Eros en Thanatos in hun volle Griekse glorie!
In de komende seizoenen nemen we andere Griekse tragedies onder de loep. Voor iedereen met interesse in de klassieke mythologie, de Griekse oudheid, of in het universele van het menselijke bestaan en ethiek.