Blijf op de hoogte
Inschrijven is niet meer mogelijk.
52978689580_11ff4303dd_o-2
52978689780_2cd2537c04_o-2
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

In het najaar brengt het KMKG in Brussel een retrospectieve tentoonstelling rond Josef Hoffmann. De lezing geeft je een grondig beeld van de realisaties en idealen van deze spilfiguur van het Weense modernisme.

Rond de eeuwwisseling start Josef Hoffmann als architect bij de Wiener Secession van Gustav Klimt. Hij ontwikkelt hier al snel een eigen beeldtaal die opgebouwd is uit geometrische vormen en waarbij vooral zijn vierkanten van zwarte en witte vlakken zijn handelsmerk worden.

Samen met Koloman Moser sticht Hoffmann in 1903 de Wiener Werkstätte: een coöperatieve van artiesten en ambachtslui met een uitgesproken herkenbare identiteit. Als reactie tegen de toenemende industrialisatie wordt alles ontworpen en met de hand gemaakt door de leden van de groep. Ze zijn actief in alle mogelijke domeinen: architectuur, meubels, keramiek, glas, boeken, posters, ansichtkaarten, tapijten, sieraden en mode. De WW houden hun zo herkenbare stijl vol in elke ontwikkelingsfase van een product – van het concept tot de marketing. Vandaag de dag worden originele gebruiksvoorwerpen van Hoffmann nog steeds te koop aangeboden op kunstbeurzen en worden sommige ontwerpen nog steeds geproduceerd door Alessi.

We bespreken zijn ontwerpen en gaan onder andere op zoek naar zijn inspiratiebronnen, die reiken van Japan tot in Glasgow. We besteden verder uitgebreid aandacht aan zijn belangrijkste architecturale realisaties zoals het Fledermaustheater, het Purkersdorf sanatorium en uiteraard het legendarische Palais Stoclet, het sluitstuk van de jugendstil. Daarvoor gebruiken we origineel beeldmateriaal uit het archief van het Weense Museum für Angewandte Kunst.

 

 

Deze site maakt gebruik van cookies om informatie op uw computer op te slaan. Gaat u akkoord? Meer informatie