Toen de Franse onderzoeker Thoré in 1866 in de gezaghebbende Gazette des Beaux-Arts een artikel publiceerde over de tot dusver onbekende Delftse schilder ‘Van der Meer’ besefte wel niemand dat in korte tijd de Sfinx van Delft wereldberoemd zou worden. Misschien nog meer dan Rembrandt groeide Vermeer bij het grote publiek uit tot de lievelingsschilder van de Hollandse Gouden Eeuw. De schaarse gegevens die bekend raakten over zijn leven en loopbaan konden alleen het mysterie nog voeden.
In de eerste les gaan we dieper in op zijn biografie en op het intellectuele, artistieke en religieuze milieu waarin hij opgroeide en dat zijn werk grotendeels bepaalde. Hij keerde zich vlug af van het toen heersende Caravaggisme en ontpopte zich tot vaandeldrager van het Gouden Licht. Ook andere Delftse schilders wisten op magistrale wijze het licht op het doek te vangen, maar Vermeer spande de kroon. Tevens is het fascinerend te ontdekken dat zijn werk, hoe spontaan het ook lijkt, opgebouwd is volgens strenge regels van perspectief en structuur.
In de tweede les onderzoeken we de iconografie. Evenveel als de onvergelijkelijke stijl is het namelijk ook de inhoud van de doeken die intrigeert. Voor de gemakkelijkheid rekenen we het merendeel van zijn werk tot de genreschilderkunst, maar welke betekenislagen kunnen we erin ontdekken? Waarin schuilt het mysterieuze dat heel wat kunstliefhebbers ervaren? Waarom worden we geconfronteerd met een haast sacrale stilte, ook al hebben weinig schilders zoveel muziekinstrumenten afgebeeld als Johannes Vermeer?
Past dit moment niet? Neem dan een kijkje op onze agenda om te zien waar en wanneer deze activiteit nog plaatsvindt!