Kunst vormt de brug met de wereld van de geest, zei Franz Marc. Waar de impressionisten hun kunst baseerden op de optisch waarneembare werkelijkheid, gingen de expressionisten het gevoelsleven centraal plaatsen.
We starten met een korte inleiding op de kunst van de Duitse romantiek, en belichten de symbolistische voorlopers van het expressionisme, met name James Ensor, Edvard Munch en Gustav Klimt. De Noord-Duitse expressionisten volgden de door hen ingeslagen weg, met als voornaamste figuur Emil Nolde. Hij maakte ook kort deel uit van het kunstenaarscollectief Die Brücke. We volgen de evolutie van Pechstein, Heckel, Kirchner en anderen van expressionistische natuurschilders tot psychotische stadsschilders.
De voornaamste groep onder de Duitse expressionisten bevindt zich te München. Daar werken de leden van Der Blaue Reiter aan een meer tijdloos project. We hebben het over Kandinsky, Münter, Marc en Jawlensky als schilders van de innerlijke natuurmystiek. Hier ontstaan ook de eerste abstracte kunstwerken in Duitsland.
De laatste lessen blijven voorbehouden voor de zwaar psychologiserende werken van de Oostenrijkse expressionisten Oskar Kokoschka en Egon Schiele.