Beeldhouwkunst en marmer worden doorgaans in één adem uitgesproken. Maar in de Europese beeldhouwkunst van de 14de tot de 16de eeuw was albast minstens even populair. Zeker in de Lage Landen, waar deze zachte steensoort bijzonder vaak gebruikt werd voor zowel luxueuze graftombes en indrukwekkende altaarstukken voor de elite als commerciële gebruiksvoorwerpen voor een breed publiek. De Bourgondische Nederlanden waren bovendien toonaangevend in de productie van albastsculpturen die gretig doorheen Europa geëxporteerd werden.
In deze cursus maak je onder andere kennis met de Brugse ‘Meester van het Rimini-altaar’, ook wel de Jan van Eyck van de beeldhouwkunst genoemd, met Robert de Nole, André Beauneveu en tal van andere grootmeesters die stuk voor stuk pareltjes van middeleeuwse beeldhouwkunst creëerden.
Past dit moment niet? Neem dan een kijkje op onze agenda om te zien waar en wanneer deze activiteit nog plaatsvindt!