In het kader van de Biënnale van Venetië palmt Marlene Dumas nog tot begin januari 2023 het Palazzo Grassi in, het befaamde paleis van de Franse verzamelaar François Pinault, gelegen aan het Canal Grande. In de lezing nemen we het hele oeuvre van Dumas onder de loep en bouwen met behulp van verschillende theorieën en associaties met diverse kunstenaars een eigen interpretatie van haar complexe oeuvre op.
'I could say: South Africa is my content and Holland is my form; but then, the images I deal with are familiar to almost everyone, everywhere. I deal with second-hand images and first-hand experiences. Marlene Dumas groeide op onder het apartheidsregime in Zuid-Afrika. Eind jaren ’70 kwam ze naar Nederland waar ze sindsdien woont en werkt. In haar imposante oeuvre, dat nagenoeg 3 decennia omvangt, speelt de vrouw een cruciale rol: van het vrouwelijk naakt dat haar betekenis is kwijtgeraakt tot de naakte vrouw die haar zinnen verliest. Hoe verschillend haar werken ook mogen zijn, ze allemaal levendig, aanstekelijk, sexy en altijd gericht op de erotische kant van het bestaan. Dumas’ stijl leunt aan tegen het expressionisme en de conceptuele kunst. Ze is er zich zeer van bewust dat kunst geen spiegel is maar een interpretatie van de werkelijkheid. Ze wil dan ook niet dat haar werk tot simpele betekenisgeving uitnodigt, vandaar haar veelgebruikte alias Miss Interpreted.