Docent: Deeviet Caelen
In het Kunstmuseum in Den Haag loopt dit voorjaar een tentoonstelling over Alphonse Mucha, een van de meest invloedrijke en gevierde kunstenaars in het fin-de-siècle. De ideale aanleiding om ons in deze dagcursus te buigen over Mucha, zijn oeuvre en zijn kenmerkende stijl.
Alphonse Mucha werd in 1860 in het huidige Tsjechië geboren. Na zijn opleiding in München en Wenen belandt hij in Parijs, waar hij als graficus de kost verdient. Zijn ontmoeting met Sarah Bernhardt en de affiches die hij voor haar maakt, zijn van doorslaggevende betekenis voor het verdere verloop van zijn carrière. Zijn grafische stijl met de typische golvende art nouveaulijn en delicate tonen kent een enorm succes. Voor de juwelier en goudsmid Georges Fouquet ontwerpt hij het decor van zijn galerie en maakt hij ook juweelontwerpen. Op aanraden van de barones de Rotschild trekt hij in 1904 naar Amerika. De gedachte aan een ‘nationale Slavische kunst’ blijft hem echter bezighouden en hij keert terug naar zijn geboorteland, waar hij in 1911 kan beginnen aan het ‘Slavische epos’.
In het tweede gedeelte verruimen we onze blik naar de context waarin Mucha werkte. Het elegante vrouwbeeld met lange, rode haren ontstond immers al bij de prerafaëlieten. Het Parijs waarin hij werkt is vormgegeven door de architectuur en meubels van Hector Guimard en Louis Majorelle. In dit klimaat vervaagt de grens tussen vrije en toegepaste kunsten. Hierdoor legt Mucha zich, net als Henri Van de Velde en Van Rysselberghe, naast het schilderen ook toe op het ontwerpen van affiches, juwelen, mode, servies of glaswerk. Het nieuwe medium van de affiche werd ook al verkend door Henri de Toulouse-Lautrec, maar de commerciële poster voor luxeproducten en reizen zal heel de 20ste eeuw van invloed blijven. Met name de zweepslaglijn zal zijn revival beleven in de flower power van de jaren ’60.
Heb je interesse om deze lezing te boeken, contacteer ons dan via info@amarant.be. De praktische afspraken en de prijs worden in overleg bepaald.