Blijf op de hoogte
Inschrijven is niet meer mogelijk.
50015424308_8ce1b827f4_o

La Cité ardente lijkt op het eerste zicht allesbehalve een fietsvriendelijke stad te zijn. Tot voor kort was dat ook zo. Woonwijken, industrie, spoor- en autowegen en nog veel meer, alles wurmde zich door de smalle valleien van Vesder, Ourthe en Maas. De recente heraanleg van de Maasoevers echter houdt wel rekening met fietsverkeer.

Daarenboven heeft het Waalse Gewest kans gezien een aantal boeiende Ravel-trajecten in te richten. Met wat plak- en knipwerk hebben we hieruit een dagtocht gedistilleerd, die heel gevariëerde landschappen en monumenten aaneenrijgt.

We vertrekken aan het veelgeroemde station van Luik-Guillemins. Het futuristische bouwsel van Santiago Calatrava heeft in de wijk een hele dynamiek op gang gebracht. We volgen de Maas stroomopwaarts. Een door en door Belgische chaos sluit elke gedachte aan verveling uit: woonwijken in alle bouwstijlen, fabrieken in alle stadia van verval, deels uitgevoerde projecten om dit alles homogener te maken, doorspekt met belangrijke infrastructuuringrepen… Langs Sclessin gaat het naar Ougrée en Seraing. De reusachtige staalfabriek van Cockerill biedt nog steeds hallucinante beelden. In de schaduw ervan zit de oude abdij Val-Saint-Lambert genesteld.

Na een klim langs een autovrije veldweg bereiken we de campus van Sart-Tilman, gelegen op een bebost plateau tussen Maas en Ourthe. Bij de aanleg een halve eeuw geleden werd gekozen voor opmerkelijke architectuur geïntegreerd in het groen, hoog boven de industrie. We dalen af naar de Ourthe. In het gezellige dorp Tilff houden we een lunchpauze.

‘s Namiddags volgen we de Ourthe stroomafwaarts en bereiken in Angleur de samenvloeiing met Vesder en Maas. De zuidelijke stadswijken van Luik bieden een verrassende rijkdom aan 19de- en 20ste-eeuwse architectuur. Langs het lange, groene schiereiland tussen de twee Maasarmen bereiken we het hart van de stad. In de wijk Outremeuse leeft volop de herinnering aan Simenon, het is ook een volkswijk pur sang met een eigen folklore. Daarenboven is de wijk rijk aan art nouveau-woningen. De wijk Jupille roept meteen de gedachte aan bier op, maar hier stond wellicht ook de wieg van Karel de Grote. De terugkeer naar het station loopt door de hele binnenstad, van noord naar zuid. We passeren romaanse en gotische kerken, renaissance- en barokpaleizen, en enkele opmerkelijke recente ingrepen en realisaties. 

Fietsafstand: ongeveer 50 km. Overwegend vlak terrein in de Maasvallei, met één klim en afdaling.

 Tijdens deze coronatijden houden we ons ook bij Amarant aan strikte maatregelen:

-groepen van maximum 20 personen voor wandelingen

-groepen van maximum 15 personen voor fietstochten

-afstand bewaren tussen de deelnemers (1,5 meter)

-docent en deelnemers dragen een mondmasker

-headsets worden vooraf en nadien grondig ontsmet 

-de vrijwilliger die de groep begeleidt, heeft handgel bij zodat mensen op gelijk welk tijdstip de handen kunnen ontsmetten

-de groep blijft niet langer dan nodig op eenzelfde plaats staan

Deze site maakt gebruik van cookies om informatie op uw computer op te slaan. Gaat u akkoord? Meer informatie